fredag 22 januari 2010

Vaccination nr 2

En mardrömsupplevelse utan dess like... Hade peppat mina två småttingar inför dagens vaccination och trodde att det skulle gå fantastiskt bra! Bägge två var medvetna om sprutan och att de minsann skulle få glass och en tidning efteråt. Jättebra deal ju. Så fort vi blev uppropade och gick in i sköterskans rum började bägge två storgråta och skrika att de inte ville. Den smarta sköterskan visade sprutan med en lååååång nål - vilket gjorde att bägge två skrek ännu mer. Till slut fick jag säga åt Maja att gå ut och sätta sig utanför och vänta, sen tog jag Joel i famnen och fick blåhålla en gallskrikandes liten Joel i famnen. Sprutan gavs under stora protester, krokodiltårar rullandes på kinderna och mamman fick ont i hjärtat. Sen var det storasysters tur, Joel gick ut ifrån rummet - fortfarande storgråtandes, Maja grät och jag fick tvinga in henne i rummet, blåhålla även henne medans hon skrek efter sin pappa och sprutan gavs... Sköterskan såg skärrad ut, jag fick ännu mer ont i hjärtat, barnen skrek och grät hela vägen ut i väntrummet. Övriga föräldrar i väntrummet log lite, jag svettades och försökte lugna mina barn.
Jag kände mig som en hemsk hemsk mamma som tvingat sina barn till detta. Sköterskan sa till mig att det var bra gjort att göra det snabbt och att hålla i dem som jag gjorde. Men hallå... visst det kanske är bättre att göra pinan kort - men ändå - rädda skrikande barn hur roligt är det på en skala? Hur bra känns det i mammahjärtat? Not so nice kan jag tala om.

Nåväl efter att ha fått vänta de sedavanliga 15 minutrarna efter sprutan hade bägge barnen lugnat ner sig och vi kunde åka in till stan. I stan hämtade vi barnens pass på polisen och sen gick vi till ett mycket trevligt fik - Mocca - och barnen åt italiensk glass och jag drack kaffe. Stadsbesöket avslutade med att barnen fick köpa varsin tidning. De var nöjda och belåtna bägge två, och verkar just nu inte ha några men efter vaccinationen och fasthållningen... *phu*

Kanske kan vi njuta lite av fredagen nu?! Puss på er.

Inga kommentarer: