tisdag 11 mars 2008

Avvakta

är nog sjukvårdsrådgivningens favoritord... Jag brukar inte ringa ofta och när jag väl ringer är det efter att ha diskuterat med mamma, som ju faktiskt är läkare själv. Och när hon säger ring, då vet jag att jag inte gör fel.

Joel fick vaccinationsspruta förra onsdagen, efter det fick han en febertopp på kvällen på 39,5 och dagen efter var magen i olag och febern låg på 38,5. Så har det fortsatt med feber som har gått upp och ner och en mage som inte fungerar. Det har varit vatten som kommit ur hans lilla mage och inget mer... Han har varit gnällig och har inte ätit som han brukar. Fast han har ju ätit lite och han har druckit, så då måste han ju vara pigg enligt sjukvårdsrådgivningen och att han leker emellanåt är ett gott tecken!!!
I går morse så kräktes han - han verkligen kaskadkräktes! Men han visade inget tecken på att må dåligt från det. På dagen lekte han och åt faktiskt lite lunch. På kvällen verkade han något bättre så vi satte oss i bilen för att åka och titta på golv till källaren; då kräktes han igen... så det var bara att vända...! Väl hemma fick vi i honom lite blåbärssoppa och ett mariekex - det fick han behålla. På kvällen vägrade han välling, troligtvis kanske han förknippar det med knip i magen?!
På natten vaknade han otröstlig och hungrig så jag gav honom majsvälling (Det ska ju vara lugnande för magen) - direkt efter vällingen kaskadkräktes han igen... över hela sig och sin säng... Nåväl vi gick upp och eftersom han fortfarande var hungrig så försökte jag med välling igen, men liiiite välling denna gång. Även detta kom upp. Lille Joel var jättehungrig och kunde inte somna om - så han fick några skedar blåbärssoppa och ett kex och lite vatten. Sedan sov vi till 07:45.
Nu sover han igen och jag har återigen pratat med hälsocentralen, som säger att det troligtvis är en maginfektion och att vaccinationen bara borde gett den febertoppen han hade på onsdagskvällen. Jag ska försöka ge honom "lugn" mat för magen och försöka återställa kroppens mineraler med salter o sånt... Men om det inte blir bättre då?!? Jag tycker att nästan en veckas problem med magen inte känns okej för en liten 1 åring. Men vi avvaktar väl?!?

1 kommentar:

Anonym sa...

Min erfaranhet är att sjukvårdsupplysningen är inte alltid den vetande länken. Det gäller att stå på sig och nästan vara övertydlig i hur man beskriver sitt barn.
Hoppas det går bra. Jag håller tummarn. Kram Tina N