onsdag 27 februari 2008

Det här med brandvarnare

Vi fick två nya brandvarnare igår. Maja frågade varför man har en sådan och varför den piper? Vi förklarade att om den piper så kan det vara en brand i huset och vi förklarade för henne hur hon skulle gå tillväga om det skulle hända. Maja blev jätteledsen och kunde inte förstå eller rättare sagt ville inte förstå och hon blev framförallt rädd, tänk om det skulle börja brinna hemma hos oss?! På dagis har man haft brandgenomgång och Maja vet att man ska gå ut och hon vet också att man inte behöver sätta på sig sina kläder, det deklarerade hon högt för oss. Efter en stunds funderande och kramande och ledsamhet så hade hon funderat klart: Hon sa med ett barns klarhet att: "men mamma då tar vi bort brandvarnarna så kommer det inte att brinna!!!"
I morse när hon vaknade kom hon in till vårt sovrum: "mamma pappa jag har inte hört brandvarnaren i natt, det har inte brunnit, åh vad jag har sovit gott"
Många tankar har nog snurrat inne i det lilla 4 åriga huvudet... *gohjärta*

Måste ju också berätta vad Maja sa i måndags när vi åkte hem från gympan; hon pratar mycket och länge och har många funderingar. Vi pratade om jobb och vad alla runt i kring oss jobbar med. Jag frågade henne: "vad vill du göra när du blir stor?!" Först så sa hon: "Jag vill bli mamma!" :-) *ler* Sen så efter en stunds funderande så kom det: "Nu mamma har jag en idé! Jag ska bli vikarie!" *ler stort* Att vara vikarie i Majas värld är något stort och spännande och jääääätteroligt! Vikarierna som kommer till dagis har tid och ork och lust att leka med barnen och det verkar ju vara ett toppenjobb! Eller hur!?!

Inga kommentarer: