fredag 5 oktober 2007

Bullbak o annat...

Så där ja, lite tid över att skriva... Veckan har sprungit förbi och trots att jag suttit vid datorn en del så har mitt bloggande legat på is...
Denna vecka har innehållit: föräldramöte, träning, Grey´s anatomy, babysång och öppna förskolan, promenad till stan samt bullbak tillsammans med Maja mm.

Börjar med föräldramötet; som alltid så är allt såååå bra och det är såååå fint när man är på föräldramöte på dagis. Det är ju skönt att det är så... ;-) Men å andra sidan så kommer vi föräldrar med en massa klagomål - eller en massa vi har klagomål på att personalen på vår avdelning byts o byts o byts... Är det nåt i väggarna eller vad? Det det handlar om är att det på vår avdelning finns en plocktjänst av några 100%:are som vill jobba 75%... och det gör att det inte går att tillsätta en ordinarie personal... =vikarie alltså. och det är där det hela felar, för eftersom ingen av vikarierna får en fast tjänst på vår avdelning så tacka tusan för att de försvinner när de får erbjudande om en fast tjänst nån annanstans... Nåväl, vi har framfört vår åsikt till personalen, föräldrarådet har framfört det till rektorn. Vad är nästa steg?! Vi har i föräldragruppen bestämt oss för att göra en skrivelse till rektorn från alla föräldrar, och inte gå via föräldrarådet denna gång (där alla andra avdelningar oxå e med). Jag o en till mamma fick uppdraget att göra detta... så nu ska jag författa en skrivelse med ett klagomål till dagisets rektor... *hjälp*
Maja trivs annars bra på dagis och längtar de dagar hon inte är där. Dock ett litet orosmoln - en liten 4 åring som domderar med de andra och som har börjat vara elak mot alla och just nu är Maja en hackkyckling (upplever jag) - hon får inte alltid vara med och får hon vara med så blir hon tilldelad en roll i leken - hennes egna förslag dissas... En scen som utspelades på dagis i torsdags då Maja märkte att de andra tjejerna var på väg att börja leka, fara å färde, snabbt hejdå till mig och rusandes fram till de andra... Maja: "Får jag vara med?!?" Tjejen: "Hmmmm åkej då, men då leker vi mamma, pappa, storasyster o hund" Maja: " Jaaaa vad roligt, jag är hund!" Tjejen: " Näe det ska jag vara, du får vara storasyster" Två gånger i förra veckan så började Maja gråta innan jag gått pga denna lilla marodör.
Försökte ta upp det med den senaste vikarien i torsdags och det slutade med att jag hade dåligt samvete för att jag "anklagat" den lilla tjejen för att hon är en plåga... Sanningen att säga är att fler föräldrar reagerat och hon är en riktig liten satunge - men vad gör man?!?
Jag hoppas att Maja fortsätter vara starka, kavata, glada Maja som inte låter sig kuvas utan säger: "nähä får jag inte leka med er så leker jag med nån annan" - för så är faktiskt fallet nu även om jag märker att det börjar kännas av när man inte får vara med...
Ojojoj långt om dagis, men det händer mycket där...

Annars då?!?
Har i veckan varit på flera långpromenader, faktiskt tränat step för första gången på flera år! Jag längtar redan tills nästa gång!!! :-)
Jag och Joel har varit på vårt tredje massage tillfälle och precis som vid övriga tillfällen så är han inte så sugen på att ligga stilla... Alla andra bebisar är så intressanta, dockan som ledaren masserar överfaller han med pussar (och så även andra bebisar som är mindre än han själv... jag tror att han tror att de oxå är dockor...) De få massagetag jag får till verkar han tycka är skönt och han verkar njuta av stunden vi är där. Det är lugnt och stilla och han får full uppmärksamhet! Kan det bli bättre?!?

Jag har förresten plockat bort alla prydnadsgrejjor ur fönstrena nu... och ska byta alla gardiner till kappor (just nu har vi panelgardiner i princip överallt) Joel rycker och sliter i allt... *suck* Man vet att man lever! ;-)

Idag så har jag och Maja bakat bullar. Från början skulle Majas kompis W vara med, hon var här på förmiddan och lekte. Det drog dock ut på tiden innan vi började och en massa annat hände; de busade med mjöl och vatten bland annat, så det blev till slut bara jag och Maja. Det blev mycket goda bullar och Majas bullar blev så fina. :-)

En annan sak - det börjar utkristallisera sig i min tanke vem jag ska vara på vår (min) fest... Roligt roligt. Ska försöka ordna med detaljerna, hoppas det fixar sig! :-)

Trevlig helg.

Inga kommentarer: