onsdag 28 maj 2008

Hemma igen!

Att resa till Rom är något jag varmt kan rekommendera!!! Vi har haft en härlig resa tillsammans, jag, syrran och mammsen. Vi åkte natten mot lördag, vid 03:00... och kom fram till vårt hotell mitt inne i centrala Rom vid lunchtid efter att ha hankat oss fram på engelska bland ickeengelsktalande italienare... Jobbigt, men som tur är så liknar italienskan liiite granna spanskan så jag kunde förstå det något sånär.

Efter lite lunch så började vi vår vandring genom Rom... en vandring som pågick under hela resan! Våra dagar innehöll promenerande i massor (6 timmar första dagen, 12 timmar andra dagen, 10 timmar tredje dagen...) Vi hade turen att bo centralt så nästan allt fanns inom gångavstånd. Vi har sett "allt" man ska se och lite till. Fontana di Trevi, Spanska trappan, Vatikanstaten; StPeterskyrkan, Sixtinska kapellet, Colloseum, Pantheon, Forum Romanum, Nationalmuseum (utställning av Renoir), en otrolig massa av fantastiska gamla hus, gamla ruiner där marmor-rester finns kvar på kolonner. Helt otroligt vilken skatt!

Vi har även hunnit med att äta gott, mindre gott :-(, glassar i massor (italiensk glass måste vara bland den godaste glassen i världen!?), vi har druckit rött vin och espresso. En hel del shopping har vi såklart oxå hunnit med... Vi har prutat på
glasögon och väskor, vi har shoppat kläder och parmesanost... mm mm


Vår resa har verkligen varit kanon och det har varit roligt att vara iväg tillsammans med mamma och syrran. Tack Mamma för allt. Tack Lina för roliga dagar tillsammans, och du är fin på korten! ;-)

Nu är jag hemma igen, och det är oxå härligt. Har saknat Daniel, Maja och Joel. Har lidit med Daniel då Joel blev sjuk när jag åkte... Han har dragit ett tungt lass med läkarbesök och annat. Maja har ringt mig och sagt att hon saknar mig, och att hon faktiskt vill åka till Italien tillsammans med mig hon oxå. Gärna nu på en gång. Tror att hon blev nöjd när jag kom hem, hon blev glad över de presenter hon fick från mig och mormor. (massa söta kläder, plånbok, godis mm)Joel har varit riktigt gosig idag, så jag tror att även han är nöjd att jag är hemma igen.

Jag är oxå nöjd med att vara hemma. Trots allt är ju borta bra, men hemma bäst.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Men åååååååh va härligt du verkar haft det! Ett par dagar tillsammans med bra sällskap och ni verkar ha fått se och varit med om massor. Glad för din skull. :-)
Tur är ju att just borta är bra men hemma är bäst. Nu verkar solen och värmen ha kommi till oss också och jag hoppas verkligen att den håller i sig över nästa helg. Vigseln börjar klockan 16.00 och det känns verkligen pirrigt i hela kroppen. Tack för erbjudandet och jag ställer givetvis upp och bollar idéer med dig :-)

Lisa sa...

Myyyys! Låter som en toppenresa och den var du värd!

Hoppas Joelponken kryar på sig och att det inte var något allvarligt.

Puss och kram

ps. vad tror du om en fika snart?