onsdag 6 oktober 2010

Ur barnamun...

Maja har mycket funderingar nu. På senaste tiden har mycket handlat om regeringen, Sverigedemokraterna, kungahuset... Hon ligger rätt i tiden med sina funderingar kan man säga.

När vi åkte i bilen häromdagen pratade hon och hennes kompis om vem som bestämmer i Sverige, de kom fram till att det måste ju vara kungen och drottningen som gör det. Jag svarade dem att det är regeringen och riksdagen som bestämmer; varpå följdfrågan blir: men varför har vi kung och drottning då?!? Innan jag hann svara något överhuvudtaget säger Maja: Det måste ju vara för att det ska finnas kungliga bröllop!

Vi har diskuterat främlingsfientlighet och vad sd står för. Maja har fått en ny kille i klassen, Ali, som hon gillar och leker mycket med i skolan. Jag presenterade mig för hans mamma häromdagen när Maja och hennes kompis kom fram till oss. De frågade: vilket land kommer ni ifrån? Mamman svarade. Därefter så börjar Maja säga; jo du jag hoppas att inte sd får makten, för jag vill att ni ska kunna stanna kvar här...

Söta ord och tankar från allra sötaste Maja.



Inga kommentarer: